Schrijf jij ook 10x opnieuw je tekst om dan toch maar niet te posten?

Super vermoeiend! Na een dag klanten verzorgen en dan nog je huishouden te doen, wil je ook nog een post delen op je Instagram.
En dan begint het … Welke foto ga je nemen? Wat ga je er bij zetten? Dit is iets die al veel tijd kan nemen. En dit is niet de goede manier om aan marketing te doen. Je kan iet zomaar eens iets delen en dan verwachten dat iedereen daar dol vrolijk op gaat reageren en boeken.
Nee, je hebt een plan van aanpak nodig. Maar das een ander verhaal. Vandaag ga ik je vertellen hoe je makkelijk je teksten kan schrijven zonder dat je 10 x opnieuw wilt beginnen.
Het zit tussen je oren
Zodra je begint te schrijven, denk je al: wat zullen mijn klanten denken? Heb ik wel iets te vertellen? Ben ik wel professioneel genoeg? Wat gaat mijn bemoeizieke tante nu weer tegen ma zeggen?
Stop daar mee! Jij bent degene die denkt wat anderen zullen denken. Terwijl jij helemaal niet weet wat die denkt. Als jij de juiste volgers op je sociale media hebt, zullen die heel blij zijn met wat jij deelt, ze zullen er echt iets aan hebben. Je hoeft niet zo te twijfelen. Als je start met schrijven, lees ook iet terug wat je schreef want dan ga je ook weer zaken willen veranderen. Lees je tekst wel eens luidop, zo hoor je ook wat je schreef en klinkt dit echt wel goed hoor.
Praat tegen je beste vriendin
Ja serieus! Schrijf je tekst alsof je het tegen je beste vriendin zou zeggen. Met dezelfde passie en hetzelfde enthousiasme. Schrijf zoals je haar alles zou vertellen over die nieuwe behandeling, hoe zot die resultaten zijn en hoe leuk jij het vind om het te doen. Vertel waarom zij die behandeling zeker eens moet doen, met dezelfde magie alsof je jouw bestie tot een afspraak praat.
Enkel op die manier ben je volledig jezelf en wordt je niet ineens die mega rare nieuwslezer met die professionele woorden die geen enkele klant of volger begrijpt. Spreek de taal van je klant. Simpel voorbeeld : Jij gebruikt het woord acné, jouw volger van 16 jaar het woord puistjes.
Praat tegen 1 persoon
Een veel gemaakte fout die ik zo vaak zie. De teksten worden steeds geschreven naar meerdere personen in 1 keer. Hoe kan je dan willen dat je volger, haar aangesproeken voelt.
Ik geef een voorbeeld:
” Deze gelaatsverzorging is echt iets voor jullie. Als jullie last hebben van een vette huid, kan deze behandeling jullie echt gaan helpen.”
Nul herkenning, want ik zit hier alleen, terwijl ik die post lees. Nul herkenning want ik heb geen geen algemene vette huid. En ik wil persoonlijk huidadvies ipv een algemene behandeling die voor “iedereen” werkt.
Als jij exact weet wie jouw ideale klant is, weet jij ook heel concreet hoe jij jouw klant kan aanspreken of zorgen voor een persoonlijke herkenning. Door in 1 persoonsvorm te spreken, sterk je de vertrouwensband met je volger en laat je haar zien en voelen dat je echt weet waarover je praat en waar je mee bezig bent.
Met deze tips ga jij makkelijker en sneller teksten kunnen schrijven en jouw ideale klant aantrekken en laten afspraken inboeken in jouw agenda.
Veel succes! Stephanie | De SalonPlanner